“`html
Otomotiv Sektörünün 2024 Yılı Değerlendirmesi
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, düzenlediği basın toplantısında 2024 yılı için otomotiv sektörünün geleceğine dair öngörülerini paylaştı ve sektörle ilgili güncel durumu değerlendirdi.
2023 yılı, yatırım açıdan oldukça verimli bir yıl olmuştu. Eroldu, OSD üyelerinin 2024 yılı için birçok önemli yatırım planladığını açıkladı. Bunun arasında, OSD üyesi olmayan BYD’nin Türkiye’deki yatırımları ve Oyak Renault, Ford Otosan ile Tofaş’ın gerçekleştireceği projelerin yer aldığını belirtti. Eroldu, otomotiv sanayisinin Türkiye için büyük bir ekonomik değer taşıdığını ve yatırımların sürdürülmesinin elzem olduğunu vurguladı.
Eroldu, otomotiv sektörünün son on yılda 10 milyar dolardan fazla yatırım aldığını ve 2024 yılı için OSD üyelerinin toplam yatırım hedefinin 1 milyar 165 milyon dolar civarında olduğunu ifade etti.
Hedef: Avrupa’nın Üçüncüsü Olmak
2024 yılı üretiminde geçen yıla göre %7’lik bir düşüş beklediklerini dile getiren Eroldu, yıl sonunda 1 milyon 365 bin araç üretileceğini aktardı.
Geçen yıl, rekor kıran 2017 yılına kıyasla 330 bin adet düşüş yaşandığını belirten Eroldu, “Ancak bu sayılar hala oldukça anlamlı,” dedi ve ekledi:
“Avrupa’daki 11 aylık üretim verileri incelendiğinde, Türkiye’nin bu alandaki konumu daha iyi anlaşılabilir. İtalya’nın 530 binlik üretim kapasitesine karşın, Türkiye 1,3 milyonluk bir üretim gerçekleştirdi. Fransa ve Çek Cumhuriyeti ile rakip konumdayız; Türkiye şu anda Avrupa’da dördüncü sırada yer alıyor, ancak Fransa ile aramızda büyük bir fark yok.”
Eroldu, Türkiye’nin Avrupa’da en büyük üçüncü otomotiv üreticisi olma hedefinin altını çizerken, 1,4 milyonluk bir üretim başarısının dünya genelinde önemli bir konum oluşturduğunu vurguladı.
Eroldu, kapasitelerin yeterince kullanılmadığına da dikkat çekerek, 2024 yılında Türkiye’nin toplam kapasite kullanım oranının %70 olduğunu kaydetti. Düşük kapasite kullanımının maliyet rekabetçiliği üzerinde olumsuz etkiler yarattığına da değindi.
Üretimdeki Düşüş ve İhracat Verileri
İhracatın geçen yılki kalitede devam ettiğini belirten Eroldu, üretim azalmasının iç piyasada yerlilik oranının düşmesinden kaynaklandığını ifade etti.
2024 yılı sonunda 1 milyon 13 bin araç ihracatı gerçekleştirdiklerini dile getiren Eroldu, “Üretim rakamlarımızın 300 bin kadar gerisinde kaldık,” dedi ve ekledi:
“Türkiye’nin ihracat hedefleri arasında otomotiv sektörü kritik bir rol üstleniyor. Sektör, toplamda 37,2 milyar dolarlık ihracatla %6’lık bir büyüme kaydetti. İki yıl önce kimya sektörü otomotivden daha fazla ihracat yapıyordu, fakat şu anda otomotiv sektörü toplam ihracatın %16,5’ini gerçekleştiriyor, kimya ise %13,6 ile geride kalıyor.”
Çin İle Ticaret Dengesizliği
OSD Başkanı Eroldu, global otomotiv konularına da değinerek, en çok tartışılan üç menzil konusunun elektrikli araçların yükselişi, Avrupa’nın emisyon azaltım hedefleri ve Çin’in otomotiv pazarındaki etkisi olduğunu belirtti.
Eroldu, “Avrupa’da elektrikli araç altyapısı yeterli seviyede değil ve bu konuda yatırımların tamamlanmadığını görmekteyiz. Çin’in kapasitesi 48 milyon olarak açıklanırken, dünya genelindeki otomotiv talebi ise 90 milyon civarında,” dedi.
Eroldu, “Çin’in tek başına bu rakamları karşılaması oldukça büyük bir ticaret savaşını tetikleyecek. Ayrıca, Türkiye ile Çin arasındaki ticaret dengesi son derece bozuktur; 100 liranın karşılığında Türkiye’ye sadece 7 lira mal satıyoruz,” diyerek durumun ciddiyetine dikkat çekti.
2025 Hedefleri ve Yerli Üretimin Artışı
Eroldu, 2025 yılı için otomotiv sektöründe rekabet gücünü artırma ve kapasite kullanım oranlarını yükseltme hedefi belirlediklerini ifade etti. “Kapasite kullanımındaki düşüklük maliyetlerimizi etkiliyor,” dedi.
“2024’te yaptığımız yatırımlar ve mevcut işlerimizle birlikte ihracatımızın %5 ila 10 oranında büyümesi bekleniyor. Üretimde ise ortalamada 1,4 milyon adetlik bir hedef belirliyoruz.”
Yeni Yatırımlar ve Beklentiler
Eroldu, Çinli markaların Türkiye’ye olan yatırımlarının yerli üretimi olumlu yönde etkileyeceğini, Meksika örneğinde olduğu gibi Türkiye’nin otomotiv üretimi için olumlu bir gelişme olduğunu ifade etti.
“Yeni yatırımlar, Türkiye’deki ölçeklendirme ve tedarik zincirinin gelişimine katkı sağlayacak,” dedi ve ekledi:
“Bu, otomotiv sanayisi için yeni teknolojilerin transferini ve rekabetçiliği artıracak.” Kısa vadede ise, ÖTV düzenlemesi taleplerini sürdürdüklerini belirtti.
“`